

bestaand

nieuw

bestaand

nieuw

bestaand

nieuw

bestaand

nieuw



bestaand

nieuw



situatie

leslokaal bestaande situatie

leslokaal nieuwe situatie

leslokaal nieuwe situatie

begane grond - bestaand

begane grond - nieuw

eerste verdieping - bestaand

1e verdieping - nieuw

tweede verdieping - bestaand

tweede verdieping - nieuw

bestaand

nieuw
049 maria montessorischool
. . . . _ _ . . . .
Een nieuwe school in zes weken.
Afgelopen zomervakantie is het interieur van de Maria Montessorischool in Den Haag getransformeerd. Twintig jaar na oplevering sloot het gebouw niet meer aan op de huidige onderwijsvisie.
In de bestaande school was er weinig verbinding tussen lokaal en leerplein en tussen de lokalen onderling. De enige mate van transparantie was een smal strookje glas naast de deur van het lokaal. Dit zorgde voor donkere leerpleinen en verkeersruimten. Een duidelijke schoolse identiteit ontbrak. Het bestaande kleurgebruik was gebaseerd op de drie primaire kleuren. Geel op de begane grond, rood op de eerste en blauw op de tweede verdieping.
Het beschikbare bouwbudget is strategisch ingezet door met kleine ingrepen een zo groot mogelijke impact te maken. De lokaalwanden zijn voorzien van nieuwe transparante entrees en een groot kozijn die zorgen voor een visuele en fysieke verbinding met de leerpleinen buiten het lokaal.
Het grote kozijn werkt als een vitrine waar werkstukken getoond worden en dragen zo bij aan een schoolse identiteit. De nieuwe garderobes organiseren de jassen en tassen en bieden tevens een zitplek. Het nieuwe kleurpalet is frissere vertaling van het bestaande palet. De kleuren van de bestaande vloeren (die niet veranderd worden) vormen de basis voor het nieuwe palet. Ieder lokaal krijgt op een subtiele manier een eigen identiteit door verschillende tinten geel, rood en blauw te gebruiken.
Er is goed gekeken naar de indeling van de plattegrond. Wanden zijn weggehaald om leerpleinen te kunnen maken en daglicht dieper het gebouw in te brengen.
Waar het onderwijs in de onderbouw met name klassikaal is werkt de midden- en bovenbouw zelfstandiger in groepsvormen op verschillende plekken. Tussen de lokalen zijn dubbele deuren geplaatst en op sommige plekken zelfs lokalen samengevoegd tot grotere leeromgevingen.
Opdrachtgever de Haagse Scholen
Locatie Den Haag, Nederland
Omvang 2.750 m2
Ontwerp 2023
Bouw 2024
Foto’s VLOT architecten
Aannemer Meesterbouw